কেছ-ষ্টাডি মডেলৰ জৰিয়তে শিক্ষণ মূলতঃ "ধাৰণাসমূহৰ গতিশীলতা আৰু ইয়াৰ ব্যৱহাৰিক অংশৰ শলাগ লোৱা। কেছ ষ্টাডি হৈছে একক ব্যক্তি, গোট, পৰিঘটনা বা সম্প্ৰদায়ৰ গভীৰ অনুসন্ধান। সাধাৰণতে বিভিন্ন উৎসৰ পৰা তথ্য সংগ্ৰহ কৰা হয়।" আৰু কেইবাটাও ভিন্ন পদ্ধতি ব্যৱহাৰ কৰি (যেনে পৰ্যবেক্ষণ আৰু সাক্ষাৎকাৰ)।
e case কেছ ভিত্তিক অধ্যয়ন আৰম্ভ কৰা: অধ্যয়ন গৱেষণা পদ্ধতিৰ উৎপত্তি ক্লিনিকেল মেডিচিনত (কেছৰ ইতিহাস, অৰ্থাৎ ৰোগীৰ ব্যক্তিগত ইতিহাস)। মনোবিজ্ঞানত কেছ ষ্টাডি প্ৰায়ে কোনো বিশেষ ব্যক্তিৰ অধ্যয়নত সীমাবদ্ধ হৈ থাকে। তথ্যসমূহ মূলতঃ জীৱনীমূলক আৰু ব্যক্তিৰ অতীতৰ পৰিঘটনাৰ সৈতে জড়িত (অৰ্থাৎ পুৰ্বদৃষ্টিসম্পন্ন), লগতে বৰ্তমান তেওঁৰ দৈনন্দিন জীৱনত ঘটি থকা উল্লেখযোগ্য পৰিঘটনাৰ সৈতেও জড়িত।
কেছ ষ্টডি নিজেই গৱেষণা পদ্ধতি নহয়, কিন্তু গৱেষকসকলে তথ্য সংগ্ৰহ আৰু বিশ্লেষণৰ এনে পদ্ধতি বাছি লয় যিয়ে কেছ ষ্টডিৰ বাবে উপযোগী সামগ্ৰী সৃষ্টি কৰিব। ইয়াৰ পৰা স্পষ্ট হৈ পৰে যে কেছ ষ্টডি হৈছে এনে এক পদ্ধতি যিটো মনোবিজ্ঞানী, থেৰাপিষ্ট বা মনোৰোগ বিশেষজ্ঞ অৰ্থাৎ পেছাদাৰী অৰ্হতা থকা কোনোবাই ব্যৱহাৰ কৰে।
সময়ৰ লগে লগে কেছ ষ্টডি ভিত্তিক পৰীক্ষাই মনোবিজ্ঞানৰ সীমা অতিক্ৰম কৰিলে আৰু এতিয়া এই কৌশলসমূহ বহু ক্ষেত্ৰত প্ৰয়োগ কৰা হৈছে। শাসন আৰু ৰাজহুৱা প্ৰশাসনতো এতিয়া বহুতো কেছ ষ্টডি ভিত্তিক পৰীক্ষা আৰম্ভ কৰা হৈছে আৰু সেয়েহে ইউ পি এছ চিয়ে এনে ধৰণৰ প্ৰশ্নৰ ওপৰত অধিক গুৰুত্ব দিছে।
Strengths of Case Studies
◼বিশদ (চহকী গুণগত) তথ্য প্ৰদান কৰে।
◼অধিক গৱেষণাৰ বাবে অন্তৰ্দৃষ্টি প্ৰদান কৰে।
◼অন্যথা অবাস্তৱিক (বা অনৈতিক) পৰিস্থিতিৰ তদন্তৰ অনুমতি দিয়া।
কেছ ষ্টডিয়ে এজন গৱেষকক ‘গড়’ৰ লক্ষ্যৰে বৃহৎ সংখ্যক গৱেষণা অংশগ্ৰহণকাৰীৰ সৈতে মোকাবিলা কৰিবলৈ চেষ্টা কৰিলে সম্ভৱতকৈ বহু বেছি বিশদভাৱে অনুসন্ধান কৰিব পাৰে। গভীৰ, বহুপক্ষীয় দৃষ্টিভংগীৰ বাবে কেছ ষ্টডিয়ে প্ৰায়ে মানুহৰ চিন্তা আৰু আচৰণৰ এনে কিছুমান দিশৰ ওপৰত পোহৰ পেলায় যিবোৰ অন্য ধৰণে অধ্যয়ন কৰাটো অনৈতিক বা অবাস্তৱ হ’ব।
Limitations of Case Studies
◼বহল জনসংখ্যাৰ বাবে ফলাফল সাধাৰণীকৰণ কৰিব নোৱাৰি।
◼গৱেষকৰ নিজৰ বিষয়ভিত্তিক অনুভৱে কেছ ষ্টডি (গৱেষকৰ পক্ষপাতিত্ব)ক প্ৰভাৱিত কৰিব পাৰে।
◼প্ৰতিলিপি কৰাটো কঠিন।
সময়সাপেক্ষ। যিহেতু এটা কেছ ষ্টডি কেৱল এজন ব্যক্তি/ঘটনা/গোটৰ সৈতে জড়িত হয় আমি কেতিয়াও নিশ্চিত হ’ব নোৱাৰো যে এই বিশেষ কেছৰ পৰা লোৱা সিদ্ধান্তসমূহ আন ঠাইত প্ৰযোজ্য হয় নে নহয়। অধ্যয়নৰ ফলাফল সাধাৰণীকৰণযোগ্য নহয় কাৰণ আমি অনুসন্ধান কৰা গোচৰটো "একেধৰণৰ" দৃষ্টান্তৰ বহল গোটটোৰ প্ৰতিনিধিত্বমূলক নেকি আমি কেতিয়াও জানিব নোৱাৰো। পৰ্যবেক্ষকৰ পক্ষপাতিত্বৰ বহু পৰিসৰ আছে আৰু ইয়াৰ অৰ্থ হ’ব পাৰে যে মনোবিজ্ঞানীৰ বিষয়ভিত্তিক মতামতে তথ্যৰ অৰ্থ কি তাৰ মূল্যায়নত অনুপ্ৰৱেশ কৰে।
ভাৰতে হাইপাৰ-গ্ল’বেলাইজড বিশ্বত উদীয়মান অৰ্থনীতিৰ পৰা পৰিপক্ক অৰ্থনীতিলৈ বিকশিত হোৱাৰ লগে লগে; ৰাজহুৱা সেৱকৰ ওপৰত "টানি" আৰু "চাপ" আগতকৈ বেছি। এই কথা মনত ৰাখি আৰু তাত্ত্বিক শিক্ষাবিজ্ঞানৰ সীমাবদ্ধতাকও শলাগ লৈ ইউ পি এছ চিয়ে এজন সেৱা আগবঢ়োৱা ‘ৰাজহুৱা-সেৱক’ৰ পৰা যি বুদ্ধিমত্তাৰ প্ৰয়োজন হ’ব, সেই বুদ্ধিমত্তা পৰীক্ষা কৰাৰ উত্তম আৰু শেহতীয়া আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় পদ্ধতিৰ সৈতে যোৱাৰ সিদ্ধান্ত লৈছে।
Practical Approach for Solving Case Studies
কেছ ষ্টডিৰ সৈতে মোকাবিলা কৰিবলৈ কোনো এটা নিৰ্দিষ্ট পদ্ধতি নাথাকিবও পাৰে; কিন্তু কিছুমান সাধাৰণ পদক্ষেপ থাকিব পাৰে যিবোৰ বেছিভাগ পদ্ধতিয়ে কেছ ষ্টডিৰ সৈতে মোকাবিলা কৰিবলৈ মানি চলিবলৈ পৰামৰ্শ দিয়ে। অসামৰিক সেৱাৰ পৰীক্ষাত সকলো গোচৰেই প্ৰত্যক্ষ বা অন্তৰ্নিহিতভাৱে নৈতিকতাৰ কিছুমান মূল ধাৰণাক কেন্দ্ৰ কৰিয়েই ঘূৰি থাকে। গতিকে কিছুমান নৈতিকতাৰ ধাৰণাৰ মৌলিক বুজাবুজি চিনাকি হ’বলৈ আৰু মনত ৰাখিবলৈ প্ৰয়োজনীয়। এনে ধাৰণা আৰু তত্ত্বই কেছ ষ্টডিসমূহক প্ৰাসংগিক পদ্ধতিৰে প্ৰতিহত কৰাত সহায় কৰে। কেছ ষ্টাডি সমাধানৰ বাবে আদৰ্শ পদ্ধতিয়ে সুষম পদ্ধতি অনুসৰণ কৰিবলৈ নিৰ্দেশ দিয়ে। কিন্তু, বাস্তৱ জীৱনৰ পৰিঘটনা বা বাস্তৱ জীৱনৰ যিকোনো কেছ ষ্টডিত চৰকাৰী কৰ্মচাৰী বা কেছ ষ্টডিৰ এজন অভিনেতাই প্ৰদত্ত পৰিস্থিতিৰ সৈতে মোকাবিলা কৰিবলৈ আটাইতকৈ প্ৰাসংগিক, বৈধ আৰু কাৰ্য্যকৰী বিকল্প গ্ৰহণ কৰে।
কেছটো সাৱধানে পঢ়ক: প্ৰথম অৱস্থাত, প্ৰদত্ত কেছটো পঢ়াৰ সময়ত দুটা কথা মন কৰিবলগীয়া যে গোটেই কেছ ষ্টডিটো কিহৰ বাবে দিয়া হৈছে (কেছটো কি); আৰু গোচৰটোত কি কি গুৰুত্বপূৰ্ণ মূল শব্দ আৰু পৰিস্থিতি দিয়া হৈছে।
গোচৰটোত থকা সমস্যা আৰু সমস্যাসমূহ বিচাৰি উলিয়াওক: তাৰ পিছত, গোচৰটোত দিয়া সমস্যা আৰু সমস্যাসমূহ বিচাৰি উলিয়াওক। প্ৰদত্ত পৰিস্থিতিত কোনো নৈতিক বিষয় আছে নে নাই সেয়া আৰম্ভণিতে চিনি পোৱাটো গুৰুত্বপূৰ্ণ। যদি সমস্যাবোৰ পোনপটীয়াকৈ গোচৰটোত দিয়া হয় তেন্তে সমস্যাবোৰ সঠিকভাৱে বুজিব লাগিব যে প্ৰদত্ত গোচৰটোৰ প্ৰকৃত চাহিদা কিমান। অন্যথা বহু গোচৰৰ অন্তৰ্নিহিত সমস্যা থাকে আৰু ইয়াক চিহ্নিত কৰা প্ৰয়োজন। ডিকোড কৰা সমস্যাৰ বিবৃতিটো স্পষ্ট আৰু সংক্ষিপ্ত হ'ব লাগে, আৰু গোচৰটোত ঠিক কি বিষয়টোৰ ওপৰত গুৰুত্ব দিব লাগে।
ঠিকনা কি সেইটো চিনাক্ত কৰা: গোচৰটোত দিয়া সমস্যাৰ গোটটো ডিকোড কৰাৰ পিছত আমি কোনটো সমস্যা সমাধান কৰিব লাগে সেইটো বিচাৰি উলিয়াব লাগিব। এতিয়া প্ৰদত্ত গোচৰটোত সোধা বিশেষ সমস্যাটোৰ ওপৰত গুৰুত্ব দিব লাগিব। সঠিক সমস্যাটো চিনাক্ত কৰাৰ পিছত এতিয়া সমাধান হ’বলগীয়া বিশেষ সমস্যাটোৰ দৃষ্টিকোণৰ পৰা গোচৰটো পুনৰ পঢ়িব লাগে।